31st Sunday in Ordinary Time

10-30-2022Weekly ReflectionFr. Chris Nunes

Dear Fellow disciples, peace. 

The episode of Zacchaeus in today’s Gospel describes the journey to salvation. This rich man from Jericho becomes the perfect example of a disciple of God’s kingdom. 

The first step in  his and our journey is to desire to see Jesus and to overcome all difficulties to encounter Him. His low stature (like someone I know) and his effort to climb a tree proves his desire to overcome the hindrances whatever they may be.

The second step is to open his heart to welcome Jesus. The accommodation Jesus is looking for is in the heart of Zacchaeus, not just his house. There He is welcomed with joy.

The third step is the radical conversion in Zacchaeus’ life. It starts with his solidarity towards the poor and taking a higher ethical stand in his life. 

Salvation is shown in behavior of those touched by grace. It is the most recognizable sign of God’s lordship in someone’s life. 

Here in the encounter of Zacchaeus and Jesus, selfishness gave place to love. 

May the Holy Spirit touch and empower us  to strive in searching to see Jesus and commit to Him in discipleship. 

Queridos compañeros discípulos, paz.

El episodio de Zaqueo en el Evangelio de hoy describe el camino hacia la salvación. Este hombre rico de Jericó se convierte en el ejemplo perfecto de un discípulo del reino de Dios.

El primer paso en su camino y en el nuestro es desear ver a Jesús y superar todas las dificultades para encontrarlo. Su baja estatura (como alguien que conozco ) y su esfuerzo por trepar a un árbol demuestra su deseo de superar los obstáculos, sean los que sean.

El segundo paso es abrir su corazón para acoger a Jesús. El alojamiento que busca Jesús está en el corazón de Zaqueo, no sólo en su casa. Allí es recibido con alegría. El tercer paso es la conversión radical en la vida de Zaqueo. Comienza con su solidaridad hacia los pobres y tomando una posición ética superior en su vida.

La salvación se muestra en el comportamiento de aquellos tocados por la gracia. Es el signo más reconocible del señorío de Dios en la vida de alguien.Aquí, en el encuentro de Zaqueo y Jesús, el egoísmo dio paso al amor.

Que el Espíritu Santo nos toque y nos capacite para luchar en la búsqueda de ver a Jesús y comprometernos con Él en el discipulado.

 

BACK TO LIST